sprężyna kwadratowa

Awatar użytkownika
triodak
Członek zarządu
Posty: 455
Rejestracja: 2013-12-16, 01:30
Lokalizacja: Poznań

sprężyna kwadratowa

Post autor: triodak »

Czy ktoś spotkał się z taką kwadratową sprężyną (firma OX) i zna jakieś opinie o niej?
Sprężyna kwadratowa
AA TX200 MK3 + Leapers
Brunel
Posty: 7
Rejestracja: 2014-10-26, 19:42
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Brunel »

Używając większej powierzchni przekroju drutu z jakiego się robi sprężynę zwiększa się moduł sprężystości. W związku z tym da to większą siłę przy takim samym odkształceniu co "normalna". To jeszcze zależy od samego materiału, ale zakładam że to ta sama stal sprężynowa. W przemyśle się takich używa do większych obciążeń. Czyli można mieć FAC takim sposobem.

Jednakże ja bym użył takiej sprężyny lecz skróconej aby mieć tą samą energię. Da to krótszy cykl strzału.


Nie mam doświadczenia z wiatrówkami. Wypowiadam się jako inżynier.


PS. Wadą takiej sprężyny jest większe zużycie zmęczeniowe, ale dla wiatrówki to bez znaczenia. Nie te obciążenia.
Awatar użytkownika
mahonxx
Moderator
Posty: 1658
Rejestracja: 2013-03-01, 16:09
Lokalizacja: Poznań

Post autor: mahonxx »

W TX, to może się nie sprawdzić. System jest bardzo wydajny, z normalną sprężyna z minimalnym naprężeniem wstępnym już daje pod limit. Wiem co mówię, miałem od HW97 w zestawie od Waldemara i >21J, musiałem uciąć chyba ze 2 zwoje.
Postrzelał bym z czegoś, np. z 88.
Awatar użytkownika
pawelw
Posty: 1780
Rejestracja: 2013-03-06, 10:47
Lokalizacja: Poznań

Post autor: pawelw »

Swego czasu na 'beżowym' testowano takie sprężyny w TX i ProSporcie. Nie było widać znaczącej poprawy cyklu strzału w stosunku do klasycznej Otevy czy Sandvika. Jak pamiętam z wytrzymałości materiałów przekrój kwadratowy lepiej pracuje na ścinanie przy małych ugięciach (naprężenia ścinające lepiej rozkładają się na przekroju a nie kumulują w środku przekroju). Przy większych ugięciach (w proporcji: ugięcie/średnica drutu > 2 ) sprężyna 'kwadratowa ma tendencje do wyboczenia.
Głupota rządzonych daje władzę rządzącym !
Brunel
Posty: 7
Rejestracja: 2014-10-26, 19:42
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Brunel »

pawelw, Ale mówimy dalej o tej samej długości? Miałem na myśli wziąć sprężynę z większym modułem sprężystości, ale krótszą. Wtedy napinając ma się tą samą siłę, ale jest krótsza droga do rozprostowania sprężyny. Energia wynosi dalej 17J, ale jest mniej czasu między naciśnięciem spustu a oddaniem pełnej energii.
Awatar użytkownika
triodak
Członek zarządu
Posty: 455
Rejestracja: 2013-12-16, 01:30
Lokalizacja: Poznań

Post autor: triodak »

Poczytałem trochę na forach angielskich i dokładnie tych sprężyn OX nie polecają (szajs). Nie oznacza to że idea drutu kwadratowego (prostokątnego) w sprężynie jest zła. Ale nie mam na razie potwierdzenia że się nada do wiatrówek.

Na iweb-ie bardzo nie polecają sprężyn pseudo "kwadratowych" - czyli okrągłych szlifowanych po zewnętrznej.Spłaszczona sprężyna? czy to się sprawdza?

Co do tych OXów to są wypowiedzi użytkownika "muniek" ale pozatym że je kupił brak relacji z ich użycia. Użytkownik dawno nieaktywny :-/
Różnica między dwoma sprężynami,czym się dokładnie różnią?
Sprężyny OX
AA TX200 MK3 + Leapers
Brunel
Posty: 7
Rejestracja: 2014-10-26, 19:42
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Brunel »

jeżeli są to szlifowane z okrągłego drutu to omijać szerokim łukiem!
Awatar użytkownika
pawelw
Posty: 1780
Rejestracja: 2013-03-06, 10:47
Lokalizacja: Poznań

Post autor: pawelw »

Miałem na myśli wziąć sprężynę z większym modułem sprężystości, ale krótszą
Rozwiń myśl bo nie bardzo rozumiem. W sprężynie - każdej - krytycznym parametrem jest wielkość naprężeń: tak by były one po bezpiecznej stronie a odkształcenia były w zakresie sprężystych i nie zahaczały o granicę plastyczności. W sprężynie karabinowej przekłada się to na odległość pomiędzy zwojami. Niestety 'długowieczna' i stabilna sprężyna zawsze wychodzi twarda (cieńszy drut, mały odstęp pomiędzy zwojami). Poszukując alternatywy próbowano stosować właśnie sprężyny z drutu o przekroju kwadratowym jako bardziej wytrzymałe. Ale praktyka tego nie potwierdziła.
Szlifowanie zewnętrznych powierzchni sprężyny miało w założeniu ułatwić jej przemieszczanie względem ścianek cylindra ale znacząco osłabia to jej wytrzymałość.
Głupota rządzonych daje władzę rządzącym !
ODPOWIEDZ